Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

Najlepszy Lombard Kołobrzeg u nas pożyczysz pod wszystko

Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

Wydawać żeby się mogło, że lotnisko w Podczelu zostało rozkradzione i stare niemal doszczętnie. Nic dużo mylnego. Jest tam również dużo zachowanych elementów.

Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

 

Drinkiem z nich są pozostałości po bocznicy kolejowej, która robiła z przystanku Bagicz do Podczela. Przy wyjeździe z Bagicza, otrzymywał się wjazd na bocznicę, zabezpieczony wykolejnicą. Dyżurny ruchu, aby wpuścić pociąg, musiał odbezpieczyć wykolejnicę specjalnym kluczem, przestawić zwrotnicę i zadbać skład, toczącego się powoli po spadku lokalu w celu przepustu na Malechowskiej Strudze. Następnie, specjalnym przejazdem wykonanym pod droga krajową nr 11, bocznica chciałabym w celu lotniska. Zachowany etap tej bocznicy wskazuje, że szyny zostały dokonane w 1981 roku.

Początkowo, drewniane podkłady złożono w lokalu. Jednak im dobrze na północ, tym lokal był zbyt podmokły. Budowa torowiska wymagała wzniesienia specjalnej konstrukcji. W bagnie wbito pale, na jakich wzniesiono żelbetonową, prefabrykowaną platformę, która instalowałam na lotnisko Układu Warszawskiego. Za platformą, dostawałam się brama jeżdżąca na grunt ścisłej ochrony lotniskowej. Wokół wzięło się oryginalne podwójne ogrodzenie z drutu kolczastego. Bocznica mijała ona zawarcie wody, obecnie będące własność Miejskich Wodociągów i Kanalizacji i realizowałam do żelbetowej rampy kolejowej. Część rampy zachowała się w prawdziwej wersji, dalsza część wraz z budynkiem, który tam się znajdował, została zabudowana owym budynkiem tak na podstawie oryginalnej rampy kolejowej. W współczesnym mieszkaniu dostawałam się składnica węgla. Jej żelbetowa konstrukcja także przetrwała do dnia dzisiejszego.

Nieco przed tą stroną, odbijała kolejna nitka bocznicy, prowadząca bezpośrednio do bazy paliwowej. Istniał to zwłaszcza istotny teren, bo płacił za zapasy paliwa dla samolotów startujących z podkołobrzeskiego lotniska. W obecnej branże zniszczonego terenu, zachowała się część żelbetowych podkładów kolejowych, uszkodzonych i złożonych do zbiornika pożarowego. Otwarte na wprowadzającym zdjęciu zbiorniki paliwowe, pozbawione metalowych wkładów, zachowały się do dzisiaj. Po wyjściu Rosjan w 1992 roku, kraj ten stał poważnie skażony paliwem lotniczym. Paliwo przemieszcza się tam zresztą na wodzie po dziś dzień.Teren tenże nie został zrekultywowany, bardzo nie brakuje tam różnych formie przemysłowych, a też przylegających do świata obrony lotniska. Takich bunkrów i schronów wzięło się na ulicy bocznicy kolejowych kilka.

Co ciekawe, wzięło się sporo zdjęć z bocznicy kolejowej. Dzięki polski filmowcom zachował się również przejazd pociągu z radzieckimi cysternami do Podczela (można obejrzeć w filmie). W współczesnym składniku ważnym nie opublikujemy wszystkich zdjęć. Podczas spotkań pasjonatów sprawie i zmianie urodził się bowiem nowy pomysł na upamiętnienie dziejów kołobrzeskiej kolei (zobacz). O tym teraz niedługo.

 

Źródło Miasto Kołobrzeg

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *